Rabu, 20 Mac 2013

Warkah Kehidupan (III): Struggle di SBP

Form 4

26 Januari gua mendaftar sebagai pelajar sekolah berasrama. Ini boleh dikatakan 1st time gua akan tinggal di asrama, berjauhan dengan parents gua (jauh la sangaat, kat Bandar Tun Razak je pun).

Perasaan gua masa tu boleh gua terjemahkan sebagai mixed-feelings, bercampur-campur. Suka ada, cuak ada, nak terkencing pun ada.

Malam tu kenal-kenal dengan senior dorm. Nasib baik takde ragging-ragging ni. Sekolah gua ni tak main benda-benda cani. Kira kalau korang tanya gua pernah kena ragging ke tak, gua tak pernah rasa. Kira perkataan ragging tu takde la dalam kamus hidup gua sepanjang gua kat sana.

Hari kedua kat sana je gua dah rasa susah. Kena bangun awal gila. 5.30 pagi da kena bangun. 5.45 pagi kena ada kat surau, Subuh berjemaah. Memang gua agak tensen sebab tak biasa. Kena menunggu kat bilik air, pastu kena bersiap cepat-cepat nak ke surau... memang tekanan jugaklah.

Habis solat, semua terus gerak gi DM (Dewan Makan), sarapan. Sampai 6.30 je. Pastu kena gerak ke dataran, perhimpunan pagi mula kul 7.00 pagi. Kat bawah gua listkan serba ringkas rutin harian masa kat SBP dulu:

0700: Perhimpunan
0730: Kelas bermula
1010: Rehat
1030: Kelas disambung
1300: Solat Zohor, Lunch
1400: Prep Petang
1630: Solat Asar
1700: Riadhah (wajib turun walaupun tak riadhah, tak boleh ada dalam dorm)
1830: Dinner
1930: Solat Maghrib & Solat Sunat (Hajat/Taubat)
2000: Prep Malam
2230: Solat Isyak
2300: Supper
2330: Lights Off

Macam tu lah serba ringkas rutin harian gua kat sana. Sepanjang masa baju kena tuck-in (masuk dalam) kecuali baju melayu (mesti lah). Baju melayu wajib pakai masa prep malam.

Lumrah hidup. Tak semestinya kita selalu di atas. Ingatkan panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari. Kejayaan sewaktu PMR seperti takde guna kat sini. Ujian Bulanan 1 je gua dah fail subjek Kimia. Gua dapat 16. Masuk next ujian, gua fail Add Maths. Subjek kritikal (Bio, Fizik, Kimia) dapat E.

Ditambah pula dengan gua break-up dengan buah hati kesayangan gua tu, gua telah menamatkan musim form 4 gua dengan 1D 4E dalam tangan dan masuk ke kelas terakhir sekali untuk Form 5.

Bersambung di entry seterusnya: A New Hope










1 ulasan:

  1. haha,seyes kelakoo..upsr 5A,pmr 8A,spm 6A,msuk u kuar u last2 menganggur setahun lbeh,itulah sy!sobss

    BalasPadam