Selasa, 19 Mac 2013

Cuba Renung Ke Belakang: Kisah Budak Belajar di Korea


"Mal, bila aku ingat balik masa-masa dulu dan aku compare apa aku dah jadi sekarang...", kata member baik gua memulakan bicara. Gua diam. Tunggu dia abeskan ayat dia dulu.

"Allah tu memang sebaik-baik perancang. Dia punya plan tu cantik je Dia susun sampai lah aku dapat apa aku ada sekarang", sambung member gua lagi.

"Maksud kau?" Pendek soalan gua. Gua masih tak nampak apa yang member gua cuba sampaikan.

"Ye lah. Kau tahu kan aku dulu tak dapat masuk SBP walaupun result aku kira ok gak masa tu. Aku masuk Teknik. Masa tu aku memang tak minat Sains pun, kira ok la aku masuk Teknik. Haha. Pastu, abes SPM... Aku apply JPA. Aku nak belajar oversea macam kakak-kakak aku. Aku nak pecahkan tradisi abang-abang aku"

Untuk pengetahuan, member aku anak bongsu (Ke-6), 3 orang kakak dia semua belajar oversea manakala abang-abang dia belajar dalam Malaysia je. So, dia nak pecahkan tradisi dengan belajar oversea.

"Aku nak apply Jepun tapi parents aku tak bagi. Last-last, aku apply Korea. Keluar result, aku tak dapat tapi boleh buat rayuan. Alhamdulillah, rezeki aku masa tu. Rayuan aku diterima"

Gua tahu kisah ni. Masa tu awal tahun 2007. Gua masa tu masuk matrik. Member gua fly awal Februari 2008.

"Dan sekarang, aku bersyukur dengan apa aku ada. Aku boleh buat bisnes Tour Guide kat sini. Padahal, awal-awal aku kat sini memang susah. Cam menyesal pun ada. Belajar dalam bahasa Korea sepenuhnya. Duit pulak JPA bagi tak cukup untuk aku cover expenses aku. Cukup-cukup makan je. Aku bukan nak cakap apa tapi dengan bisnes yang aku buat tu, aku mampu untuk melancong ke banyak tempat kat dunia ni dan sekarang aku dah mampu untuk beli tanah"

Gua dengar dengan perasaan yang sedikit kagum. Sebab gua memang tau member gua ni kaki bisnes. Tak sangka kat sana dia boleh cari ruang buat bisnes dan gua juga tau dia ni kaki melancong. Dan nampaknya dia boleh capai impian dia satu hari nanti sebab impian dia nak jadi jutawan sebelum umur 30.

"Kau nampak tak, Mal? Walaupun macam-macam masalah aku dapat tapi Allah susun kisah aku sampai aku rasa aku boleh kejar impian aku tu sebelum umur 30 nanti. Aku ingat bila gi Korea aku tak dapat nak kejar impian aku"

Cakap member gua tu ada betulnya. Ada impian/cita-cita kita tu tak kesampaian tapi Allah plan kita ke arah lain yang lebih baik. Macam gua dulu, ada bercita-cita untuk amek medic tapi tak kesampaian. Masa tu frust lah jugak tapi bila gua tengok apa gua lalui sampai sekarang, gua rasa bersyukur pun ada tak amek medic. Hehe.

Itu cerita, lain kali gua post. Da panjang sangat ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan