Selasa, 2 April 2013

Warkah Kehidupan (IV): A New Hope

Da macam tajuk Star Wars da. Tapi, memang ada kaitan pun dengan entry gua kali ni.

Form 5

Sejak gua berpisah dengan buah hati kesayangan gua tu, gua dah tak bergaul sangat dengan orang. Gua jadi serius dan dingin. Gua cuma study je tapi result tetap tak berubah. 3E (Bio, Fizik, Kimia) 1G (Add Maths) masih menghantui gua terutamanya Add Maths. Gua cam dah putus asa nak naikkan gred untuk subjek 'puaka' tu. Tambahan pula, adik lelaki gua dapat masuk SBP jugak. Sama cam gua, all-boys school tapi dia kat sana cemerlang. 1st Test da dapat straight A's. Gua seolah-olah terpukul.

Oh, teruknya gua!

Masuk bulan Ramadhan, gua teruskan rutin gua cam biasa. Cuma, ada 1 malam tu gua join budak-budak surau buat qiam. Kebetulan, member sekelas gua masa Form 4 tu ada sekali. Nama dia Arif Mustapha. Memang gua takkan lupa sampai bila-bila budak ni. Form 5 dia dapat masuk kelas Elit. 

"Kau cane belajar?"

"Em, aku camtu je lah. Result biasa-biasa je", jawab gua dengan rasa segan.

"Subjek apa kau tak boleh bawak?"

Gua jawab, "Add Maths, Bio, Fizik, Chem"

"Camnilah, aku ajar kau Add Maths ngan Fizik. Yang lain tu kau kena tanya orang lain"

Gua terdiam. "Betul ke ni?" Getus hati kecil gua. Gua tanya, "Takpe ke? Aku takut aku ganggu persiapan kau nak SPM je"

"Aku takde hal. Aku boleh ulangkaji jugak sambil-sambil tu. Tapi, kau kena ikut masa aku lah. Cane?"

Gua setuju. Bermula saat tu, boleh dikatakan kehidupan gua berubah. Seolah-olah gua dapat semangat baru.  Gua yakin pertolongan Allah da sampai masa tu. Da la bulan Ramadhan, bulan penuh barakah. Doa orang berpuasa ni dimakbulkan.

Rutin harian gua berubah.

1700: Riadhah (Gua pergi kelas, study)
1930: Buka Puasa, Solat Maghrib, Tarawih, Solat Isyak
2100: Prep Malam
2300: Supper (Habis supper, gua sambung gi kelas, study lagi dengan member gua tu)
0100: Tido Surau
0400: Bangun Sahur
0530: Bersiap
0545: Subuh

Boleh dikatakan, gua cuma tidur 3-4 jam je sehari masa bulan Ramadhan tu. Time zaman gua amek SPM tu, bulan Ramadhan ni cuma tinggal sebulan lebih je nak SPM. Lepas cuti raya seminggu, terus amek SPM.

Untuk subjek Kimia, gua belajar dengan budak kelas Elit gak, Luqman Roslan namanya. Untuk Bio, gua banyak tanya cikgu dan melalui pembacaan sendiri serta gua spot sendiri soalan. Hehe.

Dipendekkan cerita, SPM tiba. Gua jawab dan tawakal. Seperti biasa, gua syorkan untuk buat solat hajat hari-hari sampailah da dapat result (kalau boleh, istiqamah lah. Jangan bila da dapat result, terus tinggal).

Gua masih ingat, dalam bulan Mac tahun depan tu result keluar. Alhamdulillah, gua berjaya menggembirakan parents gua buat kali kedua. Memang miracle sebab gred E tu boleh jadi A.

Jadi, apa yang gua nak sampaikan kat sini... antara rahsia kejayaan dalam pelajaran adalah menjaga hubungan dengan Allah. Kat sekolah gua dulu, kitorang mengamalkan solat fardhu berjemaah. Wajib. Kalau belajar je tapi tak solat, tak hormat guru, solat pun ala kadar je, susah nak berjaya melainkan Allah nak bagi.

Sampai sekarang pun, gua masih terhutang budi dengan kawan gua tu. Sekarang ni dia di tahun akhir untuk jurusan Perubatan. Semoga dia berjaya jadi doktor.

1 ulasan:

  1. bagusnya dpt kawan cmtu haha... kita dulu dpt bio fizik B je kimia c kah3

    BalasPadam