Selasa, 14 Januari 2014

Salam Maulidur Rasul...

Assalam semua ^0^

dan Selamat Menyambut Maulidur Rasul. Banyakkan berselawat. Bukan saja pada hari ni dan pada bulan ni saja tapi biarlah berpanjangan. Semoga kita semua beroleh syafaat di akhirat kelak. Insyaallah.

Semalam, gua ngan skot2 gua bersolat Maghrib di Masjid PUSARTI. Masjid ni sebelah dengan KTD je. Ada la dalam 15 minit bila berjalan kaki tu.

Selepas solat Maghrib, ada slot ceramah sempena Maulidur Rasul oleh seorang ustaz yang gua tak ingat namanya. Orang nogori yang gua tau.

Pada awalnya, gua rasa ceramah kali ni mesti sama macam ceramah2 maulidur rasul yang gua pernah dengar. Content ceramah mesti pasal biodata Rasulullah, perjuangan baginda dan detik2 kewafatan baginda.

Tapi, sangkaan gua meleset. Apa yang ustaz tu sampaikan semalam tak fokus langsung pasal Rasulullah tapi lebih kepada peribadi dan sikap umat akhir zaman ni.

"Hadirin2 sekalian, bila datangnya hari untuk menyambut Maulidur Rasul... masjid2 semua penuh. Kambing, lembu ditumbangkan... semata-mata untuk menyambut hari kelahiran pemimpin agung kita.

Tetapi, bila menjelang Subuh keesokkannya... apa yang berlaku tuan2? Masjid kembali kosong. Yang tinggal tok imam, tok bilal ngan tok siak. Mengapa jadi begini tuan2?

Apa yang kita harapkan dari sambutan ni sebenarnya? Adakah selepas kita sambut ni, semua orang akan mula mengamalkan sunnah2 Nabi? adakah selepas malam ni, masjid2, surau2 akan mula penuh?"

Kata2 ustaz tu dibiarkan dengan persoalan yang perlu dijawab sendiri oleh para jemaah. Ada benar jugak kata2 ustaz tu. Kita dah makin jauh dari Nabi sebenarnya. Kita sambut maulidur rasul pun dah jadi seperti satu adat dan tradisi orang2 dulu buat. Kita bukan nak menghayati atau nak menghidupkan kembali sunnah2 Rasulullah.

Adakah dengan menyambut dengan selawat setahun sekali, berarak setahun sekali dapat menjamin kita beroleh syafaat Rasulullah?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan